OPIS I ANALIZA ROZPOZNAWANIA I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMU ORGANIZACYJNEGO
Problem:
Jak naprawić skuteczność naboru i selekcji młodzieży w MKS "Stal" Sanok".
1. Identyfikacja problemu.
Od 1980 roku jestem trenerem grup młodzieżowych MKS Stal Sanok. Moja praca dotyczyła wszystkich etapów szkolenia piłkarzy, od naboru i selekcji poprzez kolejne kategorie rozgrywkowe, kończąc na pracy z juniorami / 19 lat/.Znaczącym etapem w szkoleniu młodzieży jest nabór. Od tego w jakim wieku i gdzie zaczyna się przygoda ze sportem zależą w dużej mierze dalsze losy wychowanków.
Zbyt późny i przypadkowy nabór do sekcji w znacznym stopniu wpływa na przewidywane efekty końcowe. Chłopcy przychodzą już ze złymi nawykami ruchowymi nabytymi na podwórkach, a ich eliminacja jest częstokroć bardzo trudna. Zatem należy stwierdzić, że czas rozpoczęcia treningów, co za tym idzie naboru jest stanowczo za późny.
2. Geneza i dynamika omawianego przypadku.
Mając na uwadze doświadczenia własne jak i innych trenerów, należy stwierdzić, że istniejący model naboru jest nieefektywny. Przekłada się on na poziom sportowy prezentowany przez wychowanków klubu w rozgrywkach mistrzowskich. Rywalizując z najlepszymi zespołami w województwie podkarpackim zauważa się spore różnice świadczące na niekorzyść Stali Sanok w każdym aspekcie wyszkolenia piłkarskiego.
Błędna w moim przekonaniu organizacja naboru doprowadza do tego, iż w zespołach klubowych nie trenują najlepsi chłopcy z miasta i okolic.
3. Znaczenie problemu.
Często spotykamy się z sytuacją gdy rodzice 7-9 letnich dzieci pytają czy ich pociechy mogą rozpocząć zajęcia treningowe w klubie. Niestety z przykrością muszę odpowiadać, że klub nie prowadzi zajęć z tak młodymi dziećmi. Nieodpowiedni system i późno rozpoczęty nabór powoduje brak etapowości w szkoleniu. Pomija się jakże ważny etap wstępny. Traci się wielu uzdolnionych chłopców do, których nie dotarły żadne informacje o planowanym przez klub naborze. Wczesne rozpoczęcie zajęć w klubie pozwala na odpowiednie ukształtowanie jej cech charakterologicznych i wolicjonalnych. Niestety w tym przypadku działania trenera są w znacznym stopniu ograniczone. Brak zorganizowanych zajęć dla pewnej grupy młodzieży może prowadzić do zwiększenia się liczby tzw. młodzieży zagrożonej.
4. Prognoza
Negatywna
Nieprawidłowy i zbyt późny nabór przyczyni się do mniej efektywnego szkolenia i utraty wielu uzdolnionych zawodników. Klub mając mniejszą liczbę własnych wychowanków będzie musiał ponosić koszty związane ze sprowadzeniem zawodników z zewnątrz / mowa o zespole seniorów/.
Pozytywna
Założyłem, że podejmując działania mające na celu poprawę efektywności szkolenia uzyska się lepsze wyniki sportowe. Zespoły młodzieżowe jak równy z równym będą mogły rywalizować z innymi drużynami. Zwiększy się liczba wychowanków grających w zespole seniorów. W konsekwencji wychowania przez sport zmniejszy się liczba przypadków patologicznych wśród dzieci.
5. Propozycja rozwiązania waz z opisem stosowanych oddziaływań
W ramach modyfikacji systemu naboru i selekcji w MKS Sanok zaproponowałem autorski plan organizacji naboru i selekcji. Plan został przedstawiony zarządowi klubu.
P L A N NABORU I SELEKCJI MŁODZIEŻY W MKS "STAL" SANOK
- WRZESIEŃ 2004
Trener odpowiedzialny za nabór i selekcję z ramienia klubu przeprowadza rozmowy z wybranymi nauczycielami wychowania fizycznego ze wszystkich szkół podstawowych miasta Sanoka.
Przedstawia im założenia planu i warunki współpracy z klubem.
Nauczyciele w każdej ze szkół przeprowadzają nabór i selekcję wstępną wśród uczniów klas III.
Selekcja odbywa się pod nadzorem trenera klubowego.
W wyniku tych działań powstają 15 osobowe grupy w każdej ze szkół.
SP 1- 15
SP 2- 15
SP 3- 15
SP 4- 15
SP 6- 15
RAZEM : OKOŁO 75 OSÓB
- PAŹDZIERNIK LISTOPAD 2004
Nauczyciele wychowania fizycznego prowadzą zajęcia ukierunkowane pod kątem piłki nożnej dwa razy w tygodniu w swoich szkołach.
Trener klubowy odpowiedzialny za nabór i selekcję wybiórczo uczestniczy w zajęciach dając wytyczne do pracy.
- GRUDZIEŃ 2004, STYCZEŃ 2005, LUTY 2005
Trener koordynujący pracę wraz z nauczycielami organizuje i prowadzi międzyszkolną ligę halową.
Podczas rozgrywek dokonuje kolejnej selekcji.
Z grupy około 75 osób wybiera 30.
- MARZEC 2005, KWIECIEŃ 2005, MAJ 2005
Trener koordynujący pracę prowadzi systematyczne zajęcia z wyselekcjonowaną grupą 3 razy w tygodniu.
- CZERWIEC 2005
Trener odpowiedzialny za nabór przekazuje wyselekcjonowaną grupę trenerowi klubowemu, który będzie z nią prowadził dalsze systematyczne zajęcia.
Maciej Bukład